پروژه آبیاری هوشمند جهاد کشاورزی

مزرعه آموزشی جهاد کشاورزی قزوین

مزرعه آموزشی جهاد کشاورزی قزوین

سایت آموزشی گیاهان دارویی که سال ۹۷ تاسیس شد و هدف از تاسیس این سایت معرفی ارقام مختلف و تست و تکثیر ارقام گیاهان دارویی کمیاب می باشد بعد از اجرای  سیستم آبیاری تحت فشار و روش آبیاری قطره ای نیاز به اتوماسیون و کنترل هوشمند آبیاری در سطح مزرعه به شدت احساس می­شد، ازینرو رئیس  مرکز تحقیقات کشاورزی جناب آقای دکتر مسشاری و همچنین دکتر گمرکچی معاون آب مرکز تحقیقات برآن شدند تا از سیستم های نوین در هوشمند سازی آبیاری در این سایت آموزشی پژوهشی استفاده نموده و پایه گذار استفاده از این سیستم ها و روش ها برای اولین بار در استان قزوین باشند .

در این اثنا با توجه به اینکه شرکت فن پرداز سپهر آسیا (سوواران) یک شرکت دانشبنیان بوده و در سال ۹۴ تاسیس گردیده و عضو مرکز رشد جهاد کشاورزی می باشد آمادگی خود را برای طراحی و پیاده سازی و اجرای سیستم آبیاری هوشمند اعلام نمودند. بعد از طراحی های سیستم اتوماسیون و تعداد فاز های مورد نیاز تصمیم بر این شد که کل فضاهای آبیاری در این مرکز ۸ فاز، که تشکیل شده از سایت گیاهان دارویی و باغ گل محمدی و فضاهای سبز محوطه باشد، که در نهایت سامانه هوشمند  طراحی شده و در مرکز نصب گردید.

نصب و راه اندازی سامانه و آموزش آن به کاربر توسط مهندس اکبر زاجکانی

آب مورد نیاز این مجموعه از یک مخزن آب (تانکر) ۲۰۰۰۰ لیتری که در مجاورت مزرعه گیاهان دارویی قرار دارد تغذیه می شود، به خاطر فشار مناسب آب تانکر نیاز به پمپ نبوده و فشار آب تانکر آب به تنهایی جوابگوی آبیاری ترتیبی فاز های مختلف مزرعه را پاسخگو می باشد . البته برای اطمینان از تامین فشار لوله ها در زمانهای کم آبی، پمپ آبی هم در مسیر لوله تعبیه شده که در زمانهای مورد نیاز وارد مدار می شود.

نصب تیپ و لوله های قطره ای زمینی در مزرعه

نصب تیپ و لوله های قطره ای زمینی

نصب شیر برقی ها

تعدادی شیر برقی دو اینچ در مسیر لوله ها نصب شد که قابل کنترل با سیستم سووران می باشد و این شیر برقی ها در شرایطی که بخواهیم به صورت دستی آبیاری کنیم قابلیت باز و بسته کردن دستی را هم فراهم کرده است.

نصب شیر برقی

راه اندازی تابلو سیستم آبیاری هوشمند

راه اندازی تابلو سیستم آبیاری هوشمند

کار گذاشتن سنسور رطوبت خاک برای پایش لحظه ای میزان رطوبت فازهای آبیاری

سنسورهای رطوبت خاک مقاومتی که به دقت کالیبره شده و در مزرعه نصب شد و با استفاده از این سنسور ها اطلاعات به صورت لحظه ای روی مانیتور سیستم در مزرعه قابل نمایش می باشد .این داده ها و همچنین دما و رطوبت هوا با استفاده از اپلیکیشنی که روی موبایل نصب می شود برای هر کاربر در هر کجا که باشد بدون محدودیت مکانی قابل رویت می باشد.

کار گذاشتن سنسور رطوبت

تنظیمات سیستم با استفاده از اپلیکیشن مخصوص آبیاری مزرعه و آموزش به مسئول آبیاری مرکز

اپلیکیشن اندرویدی ” سوواران” توسط تیم برنامه نویسان گروه طراحی و کاملا به صورت سفارشی برای این مزرعه نوشته شده است ، این نرم افزار رابط بین کار بر یا باغدار با مزرعه و باغ هست ، کاربر با استفاده از این اپلیکیشن که ب روی گوشی یا تبلت نصب می شود، می تواند از راه دور مزرعه را مدیریت نموده و دستور آبیاری را داده و پارامترهای مهم مزرعه را از قبیل داده های سنسور ها و وضعیت روشن خاموش بودن شیر ها را مانیتور نموده و همچنین زمانبندی آبیاری و هوشمند سازی را از راه دور اعمال نماید.

تنظیمات سیستم با استفاده از اپلیکیشن

اتمام اجرای پروژه و شروع آبیاری هوشمند در مزرعه

بعد از نصب سامانه هوشمند سوواران در مزرعه و انجام تنطیمات لازمه ، سیستم اتوماسیون آبیاری هوشمند مزرعه جهاد کشاورزی استان قزوین آماده بهره برداری شده و تحویل مسئول آبیاری مزرعه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *