پروژه هوشمند سازی چاه قنات دانشگاه امام خمینی

دانشگاه امام خمینی قزوین دارای چندین چاه آب می باشد که کاربری های مختلفی دارند یکی از این چاه ها که در بیرون  از دانشگاه قرار دارد قناتی هست که از مجاورت دانشگاه عبور کرده و بهره برداری این قنات از طرف آب منطقه ای به دانشگاه امام خمینی واگذار شده است ، این قنات در مجاورت رودخانه نوروزیان پایین تر از دانشگاه امام قرار دارد، ازآنجایی که بهره برداری از این قنات به صورتی بوده که مسئول امور باغبانی با موتور سیکلت هر روزه بازدید انجام میداده و روشن و خاموش شدن پمپ قنات به صورت دستی بوده است خطاهای زیاد انسانی و زمانی در حال وقوع بود و باعث می شد از کارهای دیگر عقب مانده و همچنین بعضی مواقع به دلیل اتمام آب قنات پمپ، خالی و بدون آب کار کند که بعضا باعث سوختن می شد .

دراین اثنا با توجه به اینکه شرکت فن پرداز سپهر آسیا (سوواران) یک شرکت دانشبنیان بوده و در سال ۹۴ تاسیس گردیده و عضو مرکز رشد دانشگاه امام خمینی می باشد، آمادگی خود را برای طراحی و پیاده سازی و اجرای  هوشمند سازی قنات اعلام نمودند. جناب مهندس سعات فر مدیر فضای سبز دانشگاه بعد از استماع و بررسی با اجرای پروژه موافقت نمودند و پروژه بعد از طراحی ها و مطالعات پیاده سازی و اجرا شد .

 

این پروژه چندین هدف  مهم  را دنبال می کند .

که مهمترین آنها عبارتند از :

۱-کنترل خاموش و روشن شدن پمپ آب از راه دور

۲-اطلاع از میزان آب چاه از راه دور با استفاده از سنسورهای تشخیص سطح آب

۳-خاموش شدن اتوماتیک در لحظه تمام شدن آب چاه و اطلاع دادن به کاربر

 

کار گذاشتن سنسور تشخیص عمق و سطح آب

عمق چاه ۱۲ متر می باشد که در زمان پر آبی کامل، حدود ۶ متر آب از کف چاه تا اتاقک چاه می باشد یعنی در زمانهای پر آبی کل آب ۶ متر می باشد که ۴ سنسور تشخیص آب در عمق های محتلف کار گذاشته شده است

این سنسور ها وجود آب را به سیستم فرستاده و بر روی مانیتور دستگاه قابل رویت می باشد ، و کاربر می تواند   از راه دور از عمق آب مطلع شود .

 

تنظیمات سیستم با استفاده از اپلیکیشن مخصوص چاه قنات

اپلیکیشن اندرویدی ” سوواران” توسط تیم برنامه نویسان گروه طراحی و کاملا به صورت سفارشی برای این چاه نوشته شده است ، این نرم افزار رابط بین کار بر با چاه هست ، کاربر با استفاده از این اپلیکیشن که ب روی گوشی یا تبلت نصب می شود، می تواند از راه دور چاه را مدیریت می نماید.

اپلیکیشن سفارشی شده برای دانشگاه امام خمینی قزوین

اپلیکیشن سفارشی شده برای دانشگاه امام خمینی قزوین

 

نصب شیر برقی

یک شیر برقی دو اینچ در مسیر لوله ها نصب شده است تا زمانهایی که استخر خوابگاه دانشگاه خالی بود همزمان با روشن شدن پمپ آب شیر هم روشن شده و مسیر آب به سمت استخرخوابگاه عوض شود.

 

اتمام اجرای پروژه و شروع آبرسانی به استخر دانشگاه

اتمام اجرای پروژه و شروع آبرسانی به استخر دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *